Geen Naam - Deaf, Dumb And Blind (Demo 2011)

Pertama kali mendengar Geen Naam (juga disebut G6) apabila gua membeli dan memutarkan CD yang mengetengahkan 4 buah band yang membawa aliran Crusty Thrash iaitu Capital War Holocaust. Seakan ada sesuatu yang perlu diteliti, lantas gua bersungguh mencari demo tape mereka bertajuk Deaf, Dumb And Blind yang telah dijual pada 2011 hanya dalam kuantiti 200 unit. payah juga mendapatkannya sehingga terpaksa bertanya kepada rakan2 owner distro kecil kecilan. hahaha.. Ok gua dah meneliti hasil yang terkandung dalam demo tape ni. Kasi gua review sikit apa yang gua dengar.
 Geen Naam :
Laney Sixx - Vocal, Bass
Roberz - 1st Guitar
Apiz - 2nd Guitar
Fael Lugnut - Drum

Logo oleh Sid dan G6.
Layout/Design oleh Laney Sixx

Tracklist :

1 - Palestinian's Hunger
2 - Police State (Knock em' Dead)
3 - Unanswered Prayer
4 - Surrounded By Evil
5 - The Eye Of Sauron
6 - Deaf, Dumb And Blind

Deaf, Dumb And Blind melalui proses rakaman di Hotsound Studio, Wangsa Maju. Menggunakan khidmat Zahid sebagai sound engineer sepanjang proses rakaman. Juga perlu dinyatakan G6 menggunakan kaedah live recording namun rakaman solo guitar, vocal dan backup vocal di lakukan secara berasingan.

Track pertama berjudul Palestinian's Hunger memperlihatkan kemampuan Geen Naam dimana ianya merupakan sebuah fast track. Permulaan lagu yang bermula sedikit perlahan sebelum permainan yang pantas dari mereka membuatkan track ini sedikit chaos dan keributan ini bertambah untuk bahagian chorusnya. Solo gitar juga tidak boleh dipandang rendah. Vocal berada didalam keadaan terkawal dengan jeritan yang baek.

Police State (Knock em'  Dead) merupakan track kedua yang disajikan. Ok, track ini mengingatkan kepada lagenda Punk Rock tanahair iaitu The Bollocks pada era awal demo My Friends (1995). Pembawaan vocal yang benar2 mengingatkan gua pada setiap track didalam demo The Bollocks tersebut. Permulaan nyanyian sebelum music bermula menunjukkan mereka benar2 tidak menyukai golongan yang dinyatakan tersebut. Sekali chorus yang dihasilkan agak catchy. Solo gitar tidak berapa kejam seperti track pertama.

Unanswered Prayer merupakan sebuah track terbaek yang dihasilkan. Permainan guitar yang menarik disamping riffing2 yang pantas. Juga ketukan drum yang konsisten sepanjang lagu. Nyanyian dari Laney Sixx benar2 bersemangat menyampaikan mesej2 dari lirik dihasilkan. Track ini merupakan lagu pilihan terbaek gua! Chaos sepanjang masa! Hahaha

Surrounded By Evil masih mengekalkan elemen fast seperti track terdahulu. Nyanyian yang tidak putus2 dari vocalist dan music mungkin punya pengaruh kuat The Exploited (ok ini pandangan gua)

The Eye Of Sauron bermula dengan rentak sedikit perlahan sebelum kerancakan lagu bermula dengan riffing berlainan untuk bunyi kiri dan kanan.Sebuah lagu yang punya pengaruh Punk dan Thrash yang kuat. Chorus lagu yang dihasilkan memang ctchy serta solo gitar yang sama naek mencanaknya seiring kepantasan riffing yang dimainkan.

Deaf, Dumb and Blind menjadi track penutup yang turut menggunakan tajuk demo tape ini. Sebuah lagu yang punya susunan menarik. Punya flow dari bermula bersama sedikit solo sebelum kepantasan dan kemarahan di lepaskan. Feel in guitar juga jelas kedengaran sebelum solo pendek mengakhiri track terakhir ini.

Seperti apa yang gua katakan diperenggan pertama, ia nya seakan ada sesuatu yang perlu diteliti berkenaan band ini terutama music yang dihasilkan mereka. Ok keseluruhan demo tape ini perlu dibanggakan dari segi mutu rakamannya. Untuk sound crusty + thrash sebegini, mungkin sound sebegini adalah bersesuaian. Sound engineer serta band berjaya mendapatkan sound yang tidak terlalu clean dan tidak juga terlalu kotor. Malah kesemua instrument berada dalam sound yang seimbang.

Seperkara yang perlu diberi perhatian berkenaan apa yang dihasilkan didalam demo ini ialah kemampuan setiap line up dalam mengendalikan setiap instrument. Permainan yang menarik serta mood dan susunan lagu yang penuh bergaya dan mesej dari lirik adalah bersesuaian sekali dengan mood lagu yang dihasilkan. Deaf, Dumb And Blind merupakan sebuah demo yang mungkin (pada gua) berada dalam lingkungan antara The Exploited (Beat The Bastard) dan tidak melangkau dari Slayer (Diabolous In Musica).

Ok, mungkin agak sukar untuk mendapatkan demo tape ini kerana kuantiti yang agak limited bahkan sekajian gua demo tape ini dihasilkan secara DIY oleh line up G6 sendiri. Walau begitu mungkin anda boleh menilai kemampuan G6 secara live atau menghubungi G6 sendiri melalui rangkaian berhubung secara online yang kami sertakan dibawah preview song dibawah ini. Support!!!!!



0 feedbacks: