Demizer - Carnage Mastermind (2013)

Difahamkan band bernama Demizer ini telah ditubuhkan sekitar 1998. Merupakan sebuah band yang bermastautin di Kota Kinabalu, Sabah. Terkini menghasilkan sebuah album penuh bertajuk Carnage Mastermind setelah terdahulu terlibat didalam sebuah kompilasi Tribute to Silent Death. Melabelkan music mereka sebagai Melodic Death Metal, 2013 menampakkan Demizer akan aktif kembali memeriahkan persada music bawah tanah tempatan dengan album penuh ini serta penyertaan dalam siri2 gig.
 Current line-up: Cozenn (Vox), Anton (1st Guitar), Cho (2nd Guitar), Fiq (Drum)

Cover artwork dan layout oleh Ironworx Gravefix

Tracklist :

1 - Carnage Mastermind
2 - Book Of Death (Silent Death's Cover)
3 -  Rejam Sampai Mati
4 - Ruins Of Glory
5 - Towards Agony
6 - Rejam Sampai Mati (Instrumental)
7 - Provokasi Kebencian
8 - F.F.F. (Fight For Freedom)

Carnage Mastermind melalui beberapa proses rakaman di studio2 berbeza. Kesemua track gitar dan bass dirakam di DM8 Studio oleh Anton kecuali track Ruins of Glory dan Provokasi Kebencian di BMT Studio. BMT Studio juga menjadi studio dimana track drum dan vocal dirakam disini. Juga proses adunan dan mastering dilakukan di sini. Track bertajuk Carnage Mastermind melalui proses rakaman di Refuge Studio. Carnage Mastermind dikeluarkan oleh Demizer dan Metal Blitz Entertainment.

Carnage Mastermind menjadi track pembukaan dimana ia seakan permulaan awal pada durasi pertama sehingga 1 minit 25 saat sebelum music Death Metal menjengah. Riffing yang berbeza dapat dikesan didalam track ini. Juga menarik gabungan growl dan scream yang sedikit sauh menyahut. Solo feel-in dipertengahan lagu kedengaran agak menarik dan berjiwa sebelum main solo menyerang.

Book Of Death adalah track saduran dari Silent Death yang termaktub didalam kompilasi Tribute yang disertai mereka sebagai penghargaan kepada Silent Death.

Rejam Sampai Mati menjadi track berbahasa Melayu pertama dihidangkan didalam album ini. Sebuah lagu yang pada gua agak berat dan sarat dengan ngauman growl si vocalist serta diselit solo gitar. Pembawaan melodi vocal yang cukup bersemangat. Sebuah lagu yang menarik!

Ruins Of Glory agak berlainan pembawaan vocal pada awal track dimana teknik scream dilaungkan. Ok, agak melodic riffing track ini. Juga kedengaran sedikit gitar harmoni dipenghujung setiap note riffing dimainkan. Solo gitar juga menarik.

Towards Agony adalah sebuah track pilihan gua. Agak melodic arrangement track ini. Kedengaran catchy dengan riffing2 yang agak segar.Gua ada terbaca beberapa komen mengatakan Demizer punya corak permainan seakan Dark Tranquility. Ok, untuk track ini gua rasa adalah tepat dengan pengaruh Dark Tranquility dalam struktur penciptaan lagu ini. Mungkin tiada instrument keyboard yang boleh membuatkan track ini menjadi lebih solid. Riffing2 yang sedap dan punya idea yang mantap. Solo gitar juga kena dengan mood lagu ini.

Rejam Sampai Mati (Instrumental) agak berbeza versi instrumental ini kerana ianya lebih kepada kemampuan gitarist menunjukkan bakat shredder. Solo gitar yang tidak putus2 mengganti bahagian vocal yang ditinggalkan. Sebuah track yang padat garapan pemuzik Demizer.

Provokasi Kebencian merupakan track kedua menggunakan Bahasa Melayu. masih mengekalkan mood seperti track terdahulu. Melodic Death Metal yang punya kekuatan pada lontaran vocal growl dari vocalist yang agak power! Riffing bermelodic juga agak catchy dan mudah dihadam.

F.F.F (Fight For Freedom) merupakan track terakhir dimana ianya sebenarnya ialah track instrumental. Sesuai juga menjadi penutup album ini kerana flow lagu yang ada naik turunnya.

Secara keseluruhan, boleh gua simpulkan bahawa Demizer sudah mencapai target penubuhan mereka dengan penghasilan lagu2 yang bagus. Mungkin perlu penelitian dalam penghasilan kualiti bunyi yang lebih baek dimasa hadapan. Keberanian menghasilkan lirik berbahasa Melayu juga harus dipuji kerana gua tidak langsung berasa janggal dengan apa yang disebut oleh vocalist band ini. Kredit harus diberi kepada setiap line up terutama vocalist yang punya growl yang power serta gitarist yang punya idea yang banyak dalam penghasilan riffing dan solo gitar yang mantap.

Carnage Mastermind boleh di beli dengan harga RM20 by postage. Beberapa label tempatan turut mendistro CD ini dengan harga postage seperti di nyatakan diatas. Email Demizer untuk mendapat CD ini melalui email yang kami sertakan dibawah.

Demizer live at Sickening Art Part 4

0 feedbacks: