Unissex - Giza Of Necropolis (EP 2013)

Unissex merupakan sebuah band bertunjangkan irama Death Metal yang datangnya dari Jawa Barat, Indonesia. Ditubuhkan sekitar 2009, mereka tampil dengan sebuah EP 5 lagu bertajuk Giza Of Necropolis. Label tempatan Bhumidhuka Production bertanggungjawap meriliskan EP ini untuk pasaran Malaysia.

Occan - Vocals
Abach -Guitar
Aditya M.R - Bass
Bonny - Drums

 Artwork oleh Jenglot Hitam Artwork dan Byzz Artwork

Tracklist :

1 - Intro
2 - Menyayat Dosa
3 - Wangsit Israil
4 - Descrimatory Sinful Soul
5 - Giza Of Necroplis

Giza Of Necropolis melalui proses rakaman di Extend Studio pada 2012. Proses rakaman, adunan dan mastering dilakukan oleh Dimas Damn juga bertempat distudio yang sama. Unissex bertindak sebagai penerbit untuk EP ini manakala Bhumidhuka Productions sebagai penerbit executive.

Bermula dengan instrumental Intro yang sekali imbas hanya boleh ditafsirkan bahawa Unissex adalah sebuah band Death Metal yang tepu!

Menyayat Dosa tidak melengah masa dengan serangan riffing, pedal dan hentakan snare yang mementingkan kelajuan. Gaya vocal lebih menggambarkan seakan bawaan vocal band bergenre Brutal Death Metal.

Wangsit Israil bermula dengan pantas sekali. Riffing yang pada gua berada diantara Behemoth dan Nile. Tidak salah jika gua katakan track ini lebih laju dari track terdahulu.

Descrimatory Sinful Soul masih sama mood dan tempo kelajuannya seperti track terdahulu. Masih pekat pengaruh Behemoth, Nile dan gua juga dapat menghidu sedikit pengaruh Suffocation pada pertengahan lagu.

Giza of Necropolis yang merupakan tajuk EP ini menjadi track penutup. Tetap seperti track2 terdahulu penghasilan riffing yang benar2 kental pengaruh Death Metal nya boleh dianggap berjaya untuk produk pertama band ini.

Setelah mentelaah CD ini, gua terkesan pengaruh utama Unissex ialah Nile. Dengan riffing2 yang boleh jadi menggunakan arabic scale, pengaruh music Nile jelas kedengaran dalam beberapa track yang tersedia. Juga dapat dikesan pengaruh Behemoth melalui beberapa track. Kualiti rakaman berada dalam tahap terbaek dan mencapai status profesional album. Walaupun nampak seakan masih muda tetapi kemampuan Unissex menghasilkan lagu2 yang kental dan tepu tahap Death Metal nya harus di puji. Sedikit komen gua berkenaan CD ini ialah kurangnya solo gitar yang sepatutnya boleh menyerikan lagi lagu2 yang sentiasa kental. Track keempat bertajuk Descrimatory Sinful Soul punya solo dipenghujung lagu yang pada gua sangat matching dengan flow dan mood lagu. Manakala untuk track ke5 bertajuk Giza of Necropolis, solo gitar dipertengahan lagu kedengaran sedikit rendah level bunyi nya.

Mungkin untuk produk akan datang Unissex bakal memperkukuhkan lagi hasil ciptaan lagu2 serta menyelitkan solo2 gitar yang bersesuaian dengan mood lagu.

Pakej CD ini didatangkan bersama sebuah poster dan sticker dengan harga berharga RM10. Anda boleh hubungi Bhumidhuka Productions sebagai pengeluar rasmi CD ini. Kami ada sediakan link di bawah ini.



0 feedbacks: