Barbalans - Blood, Hate And War (2013)

Pada gua Barbalans merupakan antara band yang paling trve tahap Black Metal nya.. Dari awal penubuhan sehingga kini, Barbalans boleh dilabelkan antara band Black Metal yang tepu dari segi imej, lirik, lagu dan persembahan. Setelah sekian lama menghasilkan demo, EP dan split, pada penghujung 2013 Barbalans tampil dengan sebuah album penuh yang pada gua agak sedikit advance dari segi rakaman yang profesional jika dibandingkan dengan mutu bunyi material2 terdahulu. Blood, War And Hate merupakan buah tangan terakhir dari Barbalans (statement dari Barbalans melalui laman facebook mereka yang berbunyi "I would like to announce that BARBALANS will play our last show this 31st Mei 2014 in Kuala Lumpur, Malaysia. We appreciate any of your never ending support from 1995 until now. Barbalans will not dead Until The Light Take Us.") yang patut dimiliki oleh maniac2 yang mengagungkan Barbalans, band yang membenci Black Metal trendy!!!

Line up untuk rakaman Blood, Hate and War terdiri dari Lord Satan (All Guitars/Vocals) dan Dark Eiried (Drums)

Artwork oleh Nothing Sacred Artwork

Tracklist :

1 - Intronomiconian
2 - There Is No God To Be Worshipped Beside The Devil
3 - Your Pray
4 - The Goatfather
5 - Blood, Hate and War
6 - Hell is Here (Kill Your God)
7 - Satanik 
8 - Sacrifice (Bathory Cover)

Blood, Hate And War melalui proses rakaman di dua buah studio iaitu untuk track drums dan vocal di Eye and Ears Studio, manakala kesemua track gitar dirakam di Helvete Studio. Proses mix dan mastering dilakukan oleh K. Helvete di Helvete Studio. K. Helvete yang merupakan line up Crown ov Horns turut menyumbangkan solo gitar keatas kesemua lagu yang dirakam.

Intronomiconian adalah sebuah track instrumental yang merupakan track berinstrument yang hampir berdurasi 3 minit. MAsih belum dapat membaca apa yang cuba dilakukan Barbalans jika sekadar mendengar track ini. Ok, jom kita menuju track seterusnya...

There Is No God To Be Worshipped Beside The Devil adalah track bervocal pertama yang dipersembahkan. Sungguh blasphemy sekali tajuk track ini. Apa yang boleh gua katakan dari epresi pertama bila mendengar track ini, ia nya cukup kejam, profesional sound, black metal yang bukan trendy dan mengingatkan pada band2 Black metal besar seperti Marduk yang mengutamakan kelajuan.

Your Pray masih seperti mood track terdahulu. Dari awal sudah kental dan laju tempo tracknya. Riffing untuk verse cukup buat gua suka kerana music sebegini memang perlukan riffing yang meresahkan dan x perlu major chord yang akan potong stim bila menghayati music gelap sebegini.

The Goatfather juga track pantas dengan riffing menggila tanpa belas. Walaupun berdurasi 4 minit lebih namun gua rasa seperti x puas pulak mendengarnya.

Blood, Hate And War merupakan title track untuk album ini. Solo gitar yang memang kena dengan feel dan mood lagu yang kejam. Ini mungkin antara track terbaek yang gua pilih. Ada flow dan perubahan tempo ketika solo gitar dimainkan. Merupakan track paling panjang melebihi durasi 5 minit.

Hell Is Here (Kill Your God) ni gua dengar dari mula sampai habis memang maintain kental dan laju jek permainan instrument mereka. Vocalist juga gua rasa kemampuan sebenarnya ada pada track ini jika dibandingkan dengan track2 lain. Juga antara track terbaek pilihan gua..

Satanik memang bersesuaian dengan tajuk tracknya. Persamaan dengan track Hell Is Here adalah mood dan tempo kelajuan music yang dimainkan. Tiada belas, riffing yang kejam dan seakan menyeksa dan amarah vocalist yang bagus.

Sacrifice merupakan lagu saduran dari Bathory yang diambil dari album sulung yang turut menggunakan nama Bathory iaitu pada 1984. Memang kena pembawaan cover song ini dengan cara Barbalans. Gua berani kata 100% kelainan kerana tempo dan elemen kekejaman cara Barbalans berjaya bikin track ni makin mencengkam. Ok, Barbalans berjaya bawa lagu ni dengan baek sekali.

Secara teknikalnya Blood, Hate And War adalah rakaman paling profesional pada pendengaran gua selain dari previous released dari Barbalans. Mungkin ini untuk pasaran luar dan yang pasti gua ada perasan beberapa hasil tangan K. Helvete dari Crown Ov Horns ni memang gempak. Antara sound engineer yang perlu diberi perhatian pada pemuzik2 kepulauan Borneo jika anda mahukan sound rakaman profesional. Untuk album ini, memang kena dengan gaya sound produksi yang dihasilkan. Pemilihan sound yang bijak untuk rakaman gitar yang tidak orthodok dengan sound yang tajam dan tidak terlalu gemuk soundnya seperti apa yang kerap didengari hasil rakaman secara digital sekarang ini. Memang kesesuaian itu menampakkan pemilihan sound gitar yang bijak. Untuk sound drum gua x pasti adakah ada penggunaan trigger atau sekadar EQ pada sound pedal drum. Gua boleh katakan ia bukan sound organik drum namun pedulikan, kerana untuk penghasilan sound yang terbaek kita mesti menggunakan teknologi sehabis boleh atau memanipulasikannya.. Hahahaha..

Ok, Blood, Hate And War dihasilkan melalui 2 versi iaitu jewel case dan digipak. Gua tak pasti jika salah satu versi sudah habis atau tidak. So, untuk mendapatkan mana2 versi gua sarankan anda bertanyakan kepada pihak label iaitu Evil Dead Productions melalui email dan laman website yang kami sediakan dibawah. Harga yang gua dapat adalah RM30. So dapatkan album ini sebelum kehabisan. Walaupun extreme tapi gua rasa berbaloi kerana jika benar Barbalans akan berhenti bermuzik selepas ini maka ini adalah hadiah mereka untuk anda semua.

Barbalans - Your Pray

Barbalans
Email
Blogspot
Facebook

Evil Dead Production
Email
Official Website
Facebook

0 feedbacks: