Hellimunan - Dark Universe (EP 2002)

Dulu2 masa kaset ni rilis gua x berapa nak ada sen untuk beli apatah lagi dengar. Hanya sekadar tau dari sumber pembacaan pasal band bernama Hellimunan ni. Antara band Metal dari Melaka. EP bertajuk Dark Universe ini dikeluarkan oleh sebuah label yang sungguh aktif pada ketika itu iaitu Speedrawk Records dalam format kaset. Tahun ni entah macamana gua terjumpa 1 mamat jual tape/kaset ni dan tanpa buang masa gua pon deal untuk grab ini tape. Ok, untuk mukadimah gua nak perkenalkan line up band ini. Hellimunan dianggotai oleh Cosmos (vocalist), Ice (Lead guitar), Euranous (Rhythm guitar), Dark Flame (Synth), Wind (Bass) dan Earth (Drums). Dalam gua dok selidik2 dua org line up band ni sekarang menganggotai Hidden Silence.

Hellimunan - Dark Universe (EP 2002)

Tracklist :

1 - Intro : Dark Universe
2 - Queen of Thousand Years
3 - In My Darkest Glory
4 - Cosmos Mystery
5 -  Journey 
6 - Perfect Element
7 - Outro: Dark Lonelyness

Dark Universe (EP 2002) melalui proses rakaman di Batu Giling Studio dan turut menjalani proses mixing distudio ini juga. Tidak dinyatakan siapa yang bertanggungjawap dalam proses mix dan mastering. Dark Universe dikeluarkan oleh Speedrawk Records.

Intro : Dark Universe merupakan instrumental pertama yang hanya menggunakan sound dari keyboard yang pada gua menimbulkan sound seakan berawangan atau berada di ruangan kosmos.. bersesuaian dengan konsep bawaan band ini.. haha..

Queen of Thousand Years adalah track pertama bervocal. Lebih jelas pembawaan music Hellimunan melalui track ini. Mungkin boleh dikatakan permainan gitar mendominasi track ini. Tidak terlalu teknikal dan mungkin gua boleh kata ianya punya pengaruh Metallica dan sedikit Slayer. Juga perlu di highlight pembawaan vocal yang begitu garang.

In My Darkest Glory agak berlain sedikit mood nya. Nampak lebih kuat pengaruh Melodic Metal nya. Namun masih berada dalam mood Death/Doom. Untuk track ini gua dapat menghidu pengaruh beberapa band hebat dunia antaranya Dark Tranquilly, Dimmu Borgir (old) melalui bunyian keyboard yang agak atmospheric.
Cosmos Mystery menjadi track pilihan gua. Masih dalam mood seperti track kedua pada awalnya dengan bunyi keyboard sebagai layer yang mampu menghidupkan lagu ini. Agak trashy sedikit riffing pada verse pertama. Ada flow yang menarik dalam komposisi lagu antara Thrash, Melodic Death dan Doom. Vocalist juga berjaya membawa lagu ini dengan penuh penghayatan. Paling menarik suku terakhir lagu apabila tempo lagu diperlahankan, ada nyanyian dan plucking gitar. Terbaek dan penuh feel!!!

Ternyata Hellimunan sudah punya trademark music nya tersendiri. Journey merupakan track seterusnya yang masih bertunjangkan Death/Doom. Ternyata juga mereka tahu ramuan yang diperlukan dalam penghasilan lagu2 sebegini. Ini sebuah track yang meleret malah punya part perlahan bersama solo gitar yang mendayu.

Perfect Element bermula lebih meleret dalam tempo perlahan pada permulaan lagu sehingga tempo sedikit meningkat laju pada awal minit pertama sehingga durasi 2 minit 38 saat. Selepas durasi ini perubahan rentak yang lebih rancak mengiringi verse pertama untuk growl dari vocalist. Ok, ini track terpanjang mencecah 7 minit lebih.

Outro: Dark Lonelyness menjadi penutup dengan instrumental sama seperti intro tadi. Cuma punya durasi yang lebih panjang dan masih membuatkan anda (jika menghayatinya) berada di awang awangan..

Setelah mentelaah selama beberapa hari so gua dapat simpulkan bahawa music bawaan Hellimunan boleh dirumuskan termaktub antara Doom Death + Gothic + Thrash sehingga ke Death Metal (Thrash Metal gua dapat hidu dari riffing2 gitar yang ada kala macam gaya Metalicca) dan juga sedikit pengaruh Gothenburg sound yang mungkin terkena pengaruh Dark Tranquility zaman The Gallery, The Mind's I dan Projector.

Untuk sound produksi pula mungkin apa yang dihasilkan tidak berapa cukup kental untuk disamakan dengan hasil profesional album. Namun untuk material yang dihasilkan pada zaman ini mungkin ianya sudah boleh dibanggakan sedikit jika dilihat pada tempat rakaman serta modal (mungkin) yang diperuntukkan label atau dikeluarkan sendiri oleh band (ini juga mungkin..).

Ok, Hellimunan sudah tidak aktif lagi dan dikhabarkan juga ada antara lagu Hellimunan akan dirakam semula oleh pencipta lagu nya iaitu Earth. Tidak banyak sumber untuk mengenali band yang pada gua boleh dikatogeri sebagai underrated ini. Dibawah ni ada line dari metal-archives untuk anda kenali sedikit berkenaan band ini. Sekian.

Hellimunan - Dark Universe (EP 2002)

Hellimunan (metal-archives)

2 feedbacks:

irfan afik jay cut said...

aslkm bro... mntk upload lagu2 lain dlm album ni.... wa dulu kaset nye ni.. tp maklum la skrg mn ade kaset2 lg hahahaha.... kaset pon dh hilang kemana..

Contramen said...

Nanti kami minta kebenaran dari line up band ni untuk upload semua lagu.. itu pun kalau dipersetujui..