Black Demons - Black Rock & Roll Madness (EP 2014)

Jika sebelum ni gua review band tempatan iaitu Krigssystemet dengan penangan Metal Punk nya, ini ada satu lagi produk tempatan yang turut sama memperjuangkan genre music yang sama. Black Demons yang juga agak misteri band nya baru sahaja mengeluarkan sebuah demo bertajuk Black Rock & Roll Madness. Black Demons dianggotai oleh Rotten Demon (Drums), Evil Dead (Vox/Guitars), Satan Slut (Bass). Black Rock & Roll Madness dikeluarkan oleh Blood of War Records.


Tracklist :

1 - Rock N Roll Madness
2 - Satanic Rites
3 - Demonic Sacrifice
4 - Bloody Blasphemous Mantra
5 - Hard Ride With Satan
6 - Black Metal (Venom Cover)

Black Rock & Roll Madness menjalani proses rakaman di Kerbau Works Bangsar. Tom Bollocks bertindak sebagai jururakam, pengadun dan juru mastering untuk demo ini.

Rock N Roll Madness menjadi pembuka bicara dengan irama yang kental dengan riffing Speed/Thrash Metal namun cara nyanyian mengingatkan gua pada demo pertama The Bollocks suatu ketika dulu. Ya kena juga penangan Metal Punk mereka. Untuk permulaan ini, mungkin gua nampak pengaruh band besar seperti Motorhead, Venom dalam music ciptaan Black Demons. Darkthrone baru? belum cukup keras kot untuk ke tahap itu.

Satanic Rites masih utuh seperti track pertama. Untuk track ini jelas gua dapat menangkap bunyi bass yang menggunakan distortion dan "bunga" yang dimainkan pemain bass band ini. Juga disertakan solo gitar.

Demonic Sacrifice bermula dengan sedikit plucking berdistortion dengan tempo perlahan sebelum overall music di distortionkan dengan riffing berchord. Ok, track ini agak sedikit santai namun punya feel yang baik sebelum hampir ke tengah lagu tempo dilajukan seperti track2 terdahulu. Ok, track ini layan jugak.

Ok, untuk track Bloody Blasphemous Mantra gua boleh hidu formula ciptaan lagu ala2 Darkthrone baru. Tidak terlalu laju tempo nya. Sebuah track yang agak rilek.


Hard Ride With Satan merupakan track yang diberi preview awal melalui youtube untuk tujuan promosi dan memperkenalkan band dan music mereka barangkali. Punya pengaruh Speed/Thrash/Punk yang cukup kuat.Gua boleh simpulkan ini track paling gerek setakat ini.

Black Metal (Venom Cover), ok gua xmau review panjang. Black Demons berjaya membawa track ini dengan baek.

Dari segi sound produksi, ini merupakan produk yang boleh dikatogerikan sebagai baek dan boleh jadi juga sound sebegini adalah apa yang dimahukan band untuk mengembalikan feel music yang gah ini di zaman kegemilangannya dahulu yang menggunakan kaedah rakaman analog. Untuk tahap keseimbangan gua boleh katakan kesemua instrument boleh didengar dengan jelas.

Black Demons boleh jadi adalah mereka2 yang terdiri dari line up band2 yang membawa irama D-beat, Thrash dan Punk (barangkali -> sekadar pandangan editor). Seakan satu semangat baru bila nampak kehadiran band2 irama sebegini yang membawa kembali apa yang telah ditinggalkan dahulu. Untuk identiti mungkin band2 sebegini perlu lebih usaha untuk mendapatkan trademark tersendiri. dari segi positif nya, irama sebegini nampak tidak akan pupus kerana masih ada yang memperjuangkannya. Gua harap ianya tidak mati dibawa arus trend. Sekian.

Sebarang urusan pembelian boleh berhubung dengan Blood of War Records. Sila klik link2 yang kami sediakan dibawah ini. Terima Kasih.

Blood of War Records
Email
Blogspot

1 feedbacks:

D'arsil said...

thx info.. menarik muziknya.