Grausig - Di Belakang Garis Musuh (2016)

Grausig merupakan antara band lama dari Jakarta Indonesia yang masih aktif menghangatkan pentas2 gig. Sebagai mukadimah, Grausig bermula pada 1989 dan menghasilkan sebuah EP dan 2 buah album sebelum berada dalam mode hibernate. Jangkamasa penghasilan album kedua Tiga Dimensi dan In the Name of All Who Suffered and Died (EP) adalah 10 tahun. 2013 menyaksikan Grausig kembali dan setahun kemudian menghasilkan sebuah single dan juga EP seterusnya sebelum Di Belakang Garis Musuh yang merupakan album ketiga mereka muncul berada dipasaran pada 9 march 2016 dalam format CD. Majemuk Records merupakan label yang mengeluarkan album ini ianya disusuli dengan pengeluaran format kaset oleh Rumah Tanah Production pada 19 September 2016. Terkini Di Belakang Garis Musuh akan dikeluarkan kembali oleh label dari USA iaitu Obscure Musick dan dijadualkan akan berada di pasaran global pada 9 December 2016.

Denny (Drums), Mame (Guitar/Backing Vocals), Phuput - Vocals, Ewin (Bass/Backing Vocals), Ipay (Guitar)

Artwork oleh Timbul Cahyono
Layout oleh Bimo D.Samyayogi

Tracklist :

1 - Di Belakang Garis Musuh
2 - Teokrasi Biru
3 - Pralaya Hipokrit  
4 - Doktrinasi Cacat Temporer  
5 - Sampah Moralitas Dimensi 
6 - Infeksi Kanibal Utopia 
7 - God's Replicated
8 - Prelude One
9 - Doomsday

Di Belakang Garis Musuh boleh diklasifikasikan sebuah album yang jauh kedepan jika anda menghayati isi kandungan CD ini. Pada gua Di Belakang Garis Musuh lebih kearah Death Metal yang punya kombinasi teknikal dan brutal. Walaupun irama sebegini menjadi kebiasaan di Indonesia (irama sebegini memang didominasi dalam scene music Indonesia) namun Grausig berada dalam trademark nya tersendiri. Pengaruh paling kuat apabila gua menghadam album ini berkali2 mungkin Suffocation adalah ikutan utama mereka. 

Dari segi sound produksi, produk sebegini memang sudah diketahui Indonesia sudah punya resepi tersendiri dalam penghasilan kualiti bunyi nya. Jasad, Dajjal, Siksa Kubur antara band seangkatan juga punya sound produksi terbaik sama seperti apa yang dihasilkan Grausig kali ini. Masakan label dari USA mahu merilis kembali album ini jika bukan kerana kemampuan permainan yang tight juga sound produksi yang bagus.

Grausig - God's Replicated (Official Video)

Kepada pendengar2 yang mengagumi kehebatan band2 seperti Jasad, Disgorge, Cattle Decapitation, Aborted, Gorgasm, Suffocation, Di Belakang Garis Musuh seharusnya berada dalam simpanan anda. Music yang mantap, kental dan brutal dari Grausig! Ok, kenali Grausig melalui laman sesawang yang kami sertakan dibawah, juga sila hubungi Obscure Musick untuk mendapatkan copy anda!

Grausig
Email
Official Website
Facebook

Obscure Musick
Email
Official Website
Big cartel (for order)
Facebook

* Ok selepas ini kami akan kembali dengan band yang punya music sebegini dari Malaysia pula. nantikan... 

0 feedbacks: