Athotorgh - Promaster Dieyana (Re-released 2017)

Ketika sebelum menulis entry ini, gua terasa layakkan gua menulis review ini. Pertama kerana ini adalah antara release berstatus "klasik" untuk metal scene tempatan. Athotorgh rasanya tidak perlu diperkenalkan lagi kepada para pendengar irama berat Old Skool tempatan. Bermula pada 2002, mereka yang terdiri dari Promaster, Dreamstone dan Old-T kekal sehingga sekarang. Promaster Dieyana yang dikeluarkan kembali untuk cetakan ketiga dalam format cakera padat (pertama kaset, kedua vinyl) istimewa kerana ianya menampilkan 2 buah bonus track yang melalui proses rakaman semula khas untuk keluaran anniversary 20 Athotorgh.

Dreamstone (Guitars/Vocals), Old-T (Drums), Promaster (Vocals/Bass)

Album layout oleh Blackyramone

Tracklist :

1 - G.M.F
2 - Bath in Sin
3 - Beyond the Serpent Scream
4 - The Rites
5 - Promaster Dieyana
6 - Be To Be
7 - Einchfriekel

Album berstatus klasik ini melalui proses rakaman di Booty Sound Studio, Kuala Lumpur untuk 5 track asal dimana Oz Yusof (Allahyarham) dan Athotorgh bertindak sebagai penerbit dan Kang bertanggungjawap dalam hal ehwal engineering rakaman. Bonus track "Be To Be" dan "Einchfriekel" melalui proses rakaman di Greenhouse Studio oleh Tom The Bollocks dan Yokota Base Studio Tokyo Japan oleh Tetsu. E (Scum) dijemput untuk memainkan bass untuk track Be To Be. Proses mastering dilakukan oleh Atok Otai dan Azumbi di Retrax Studio, Kuala Lumpur. Ajax Dethkren merupakan penerbit eksekutif untuk release ini.

Be To Be - Live at Hard Rock Cafe Melaka 2016

5 track terawal rasa nya tidak perlu untuk di review kerana ianya sudah terbenam dalam sanubari setiap pendengar irama berat tanahair. Be To Be yang diletakkan sebagai track ke 6 adalah rakaman yang khas untuk keluaran anniversary 20 tahun Promaster Dieyana dikeluarkan. Masih kental dengan semangat Thrash Metal yang disulami Speed Heavy Metal, Be To be ternyata tidak mengecewakan dan ia antara buah tangan terbaru Athotorgh yang diabadikan dalam format audio. Paling orgasme apabila track berdurasi 3 minit 15 saat ini menjengah ke durasi 2 minit sebelum solo menggila dari Dreamstone menjadikan ianya lebih menggila. Ini sebuah track yang cukup bersemangat dan boleh bikin gila di gig.

Athotorgh - Einchfriekel (Live)

Einchfriekel adalah track yang dimuatkan didalam keluaran kedua Promaster Dieyana iaitu dalam format vinyl. Track menggunakan bahasa German ini juga tidak kurang hebatnya jika dibandingkan dengan track terdahulu. Jelas material2 terbaru Athotorgh bukan calang2 dan masih berkobar-kobar walaupun Athotorgh amnya ditubuhkan pada 1992.


Untuk 2 track Be To Be dan Einchfriekel, gua boleh katakan Athotorgh masih lagi garang dengan penghasilan lagu2 yang mantap dan menyengat. Dreamstone selaku pemain gitar dilihat semakin menyengat dengan solo2 gitar yang pada gua lebih merbahaya dari apa yang dihasilkan untuk 5 track keluaran pertama dahulu. Juga walaupun hanya bertiga, Athotorgh punya ramuan tersendiri dan masih berpegang teguh dengan Thrash/Heavy/Speed Metal yang mereka perjuangkan sejak dahulu. Dan jika diteliti dari 2 track terbaru, rasanya adalah perlu Athotorgh menghasilkan sebuah album penuh untuk koleksi simpanan pengikut2 mereka sejak dari dahulu. Gua pasti ianya akan menjadi sebuah karya klasik seperti apa yang mereka lakukan didalam Promaster Dieyana pada 1997 dahulu.

Kenali Athotorgh melalui link yang kami sediakan dibawah. Kepada penganut fahaman "besi berat" yang baru lahir ketika 90an atau awal 2000 jangan lupa kenali Athotorgh yang merupakan antara pejuang2 awal irama berat tempatan.

Athotorgh
Email
Facebook

Ultra Hingax Production
Email

0 feedbacks: